Étel · Kalács · Receptek

Töltött briós

Egyik kedvencem. Bár, ahogy már korábban említettem, nem sokat sütögetek.

Ennek a sütinek története van részemről. Az eredete már kérdőjeles. Nem nagyon emlékszem melyik receptes oldalon, vagy recept könyvben találtam.

Még az első gyerkőcömmel voltam terhes. Már 6 hó+-os voltam, nagyobbacska hassal. Igen jó dolgom volt, még anyáéknál laktunk, a házimunkából így minimális volt a rám eső. Többször volt, hogy inkább majd más, te pihenj. Rá is tettem egy lapáttal, tudatosan készültem: most vagy soha. Később úgy se lesz lehetőségem láblógázni…

Mit ad az ég, mi lesz egy kismama ha kívánós nem. Iszonyatosan vágytam valami péksüteményre. Nálunk a boltban nem a friss péksüti az jellemző, pékség meg városban van csak, ezért csak nem fogok utazgatni. Addig-meddig, hogy elkezdtem recepteket keresgélni, és bele akadtam ebbe. Így ez a kívánósságom eredménye 😀

Azóta is készítem időnként, a gyerkőcök is szeretik… bár mindent szeretnek ami itthon sül 😀

Recept:

Hozzávalók:

  • 54 dkg liszt
  • 75 g margarin
  • 3 db tojás
  • 2-3 evőkanál cukor
  • 1 cs. élesztő
  • tej
  • 2 csipet só

A tésztát dagaszthatjuk kenyérsütő gépben vagy kézzel is. Az első esetben a tojásokat mérőpohárba tesszük, és felöntjük annyi tejjel, hogy 3 dl legyen. A hozzávalókat a keverőtálba tesszük, és dagasztóprogramra állítjuk.

Én kézzel dagasztottam. Kb. 2-2,5 dl tejet meglangyosítok, az élesztőt elmorzsolom egy tálkába, teszek rá egy kávéskanál cukrot, és annyi tejet, hogy ellepje. Megvárom míg felfut. Addig a többi hozzávalót a tálba teszem. Ha az élesztő felfutott, jöhet az összeállítás-dagasztás. Ezután 1 órát kelesztem.

IMG_2284
IMG_2285Ha eltelt az 1 óra, lisztezett táblára borítom, és kis cipókat formálok belőle. Én most 8 felé vágtam, nyilván többfelé vágva kisebbek lesznek a briósok.

Ezután két féle képpen folytatom. Ha tölteni szeretném, akkor hosszúkásra kinyújtom, ha nem töltöm, akkor hengereket formázok belőle, és feltekerem.

 

Én most töltöttem. Kettőre jutott még birsalma sajt, a többi baracklekvár. De ennek már csak a képzelet szab határt. A diós is nagyon finom, az eredeti receptben vaníliapuding volt, első alkalommal én is így készítettem 😀

Következő lépésként az egyik oldalról behajtom, és jóóóól lenyomkodom, hogy ne nyíljon szét, aztán még egyet hajtok rajta, így lesz egy gilisztám, amit már fel tudok tekerni csiga formába. Sütőpapírral bélelt tepsibe teszem. Tejjel kevert tojással megkenem a tetejét, és meg szoktam még szórni cukorral (3 évesem előszeretettel csak ennyit eszik le róla 😀 )

Még hagyom egy fél órát pihenni, addig a sütőt előmelegítem 200°C-ra.

15-20 perc alatt szépen megsül.

Esetemben talán most kicsit tovább maradt bent, és jobban megsült, de az íze attól még jó… Mondjuk a baracklekvárral töltött darabok szépen kirepedt, és kifolyt 😀 😀 A birses egyben maradt. Ilyenkor szokta a drága párom, és édesapám azt mondani: “Nem baj, az íze így is jó!” 😀

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

