Horgolás · Sapka

“Puff stitch” horgolt sapka

Talán december magasságában kerestek meg egy fényképpel:

15879233_795635637255648_1010058714_nMivel úgy is szeretek kötni-horgolni, el tudnám e készíteni. Mert ugyan keresett már meg ezzel kapcsolatban kötős emberkéket, de senki nem vállalta. Válaszom az volt, hogy utána nézek mit találok, és meglátjuk.

Szeretem az interneten azokat a funkciókat, amikor egy fénykép alapján tudok keresni. Találtam ugyan is néhány oldalt, ahol ezt, illetve hasonló sapkákat készítettek. Volt néhány videó, és 1-2 rajz is. Annyi volt a dolgom, hogy szépen összeválogassam belőle azokat amivel a legközelebbi állapotot érem el.

A fonalat illetően, éppen rendelés előtt voltam, így feldobtam néhány fajtát, hogy válasszon melyik színt szeretné. Végül a Himalaya Mercan Batik 59513-asra esett a választás. Rendeltem 2 gombócot, 1,5-et használtam fel hozzá.

Először 3-as tűvel indultam, majd 3,5-essel, végül elő szedtem a 4-est is, és ez maradt. Elég laza fazon, és maga az öltés is igényli, hogy ne tartsuk annyira feszesen a fonalat.

IMG_20170131_205804_HDR.jpg

Először kipróbáltam, hogyan is néz ki, ugye milyen tűt kell használjak. Majd próbáltam a megfelelő szélességet. Elsőre síkban készült. Vakartam a fejem, hogy kell-e fogyasztani. Az volt a tervem, hogy majd miután összeöltöttem, körben ráhorgolom, vagy kötöm a passzét.
Fogyasztottam, és miután 1 gombóc fonalat felhasználtam, jól felbosszantott, hogy egyáltalán nem olyan amilyennek lennie kellene.

Neki is láttam és lebontottam az egészet.

Úgy döntöttem, lehet mégis jobb lenne a passzéval kezdeni… lehet egyébként is ezzel kellett volna kezdeni 😀

Keresgéltem kicsit és erre a videóra bukkantam:

Aki látta a Tulipán című bejegyzésemet, felismerheti, hogy egy az alkotó mindkét esetben. Nos ezt használtam a passzénak. Nem is fűznék hozzá többet. Szerintem tökéletesen mutatja be, hogyan kell készíteni. Már csak azt kell kitalálni milyen szélesre szeretnénk a passzét. Az enyém kb. 5 cm széles lett. Esetleg használhattok hozzá kisebb tűt. Olyan hosszú legyen ami kényelmesen körbe éri a fejünket. Aztán összehorgolni, vagy varrni a két végét.

Én ezután körbeszaladtam kispálcákkal. Annyiból tűnt ez jónak, hogy még ezek után is 2-szer visszabontottam, mert nem úgy haladt az alakja ahogy elképzeltem.

Itt akkor mutatnám a mintát is (éppen ideje igaz 😉 ):

Aztán pedig itt egy link ahol van egy jó kis rajz, és pár lépésről lépésre kép. Ezt használtam alapnak. A kezdő kispálca sorom után több variációban próbálkoztam:

  1. 3 szempbe egyráhajtásos pálca, készítek 2 láncszemet- ennek megfelelően 2 szem kihagyás után horgoltam le a következő egyráhajtásos pálcákat. Ez kicsit szűknek bizonyult.
  2. Nem hagytam ki az egyráhajtásos pálcák között semmit, szépen sorban horgoltam őket a 2 láncszemekkel.
  3. Ennél a variációnál maradtam: 3 erp+1 láncszem – alul 1 szem kimarad és így tovább körben.

A rajzon és a videón is szépen látszik, hogy a következő körben, miután elkészült a 3 pálcával az előző sorból húz fel 3 szor – na én 5-ször. Túl kicsinek tűnt a puffos rész, nekem így mutatósabbra sikerült. (Remélem érthetően fogalmazok, ha valami mégsem volna egyértelmű kérdezz nyugodtan, megpróbálok segíteni.)

Hagyományos körben horgolás esetén spirálisan haladunk, a lenti képen az 1-es szerint:

ivek

De most, hogy a minta kiadja a cikk-cakk részt, szépen kifordítjuk a sapit, és visszafelé haladunk, a 2-es szerint.

Így haladunk szépen, míg elérjük a kívánt magasságot. Amikor ez megtörtént a minta annyiban módosul, hogy csak 1 db egyráhajtásos pálcát horgolunk, láncszem, és puff rész nélkül, ezzel össze is tudjuk húzni a lyukat. Majd elvágjuk a fonalat, és azzal meg tudjuk szüntetni a maradék lyukat. Ennek a résznek az eltakarására szolgál tulajdonképpen a bojtocsaka, amit tetszőleges méretűre készíthetünk.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

