Amigurumi · Gyerekeknek · Horgolás

Korip evolúcióm

Aki figyelemmel követi az eseményeket, az már találkozhatott a KORE facebook csoportjában megosztott mappával amely fényképekkel egyben tartalmazza a Korip leírását. Elérhető itt. Ez alapján bárki megpróbálkozhat az elkészítésével, és szívesen fogadják az elkészült polipokat. Alapanyag szinten 100% mercerizált pamutot használunk, ebből amik beváltak: Catania Originals, Alize Bahar, Guru. Mindig tiszta, és jó minőségű fonalat használunk! Tűméret pedig kéztől függően 2 vagy 2,5-es tű. Tömésre vlies (flíz /vattelin) használunk. Semmiképpen nem vattát!

Mint azt tudjátok itt Miskolcon december óta 2 havonta összeül a mi kis horgolós csoportunk. Itt adom le rendszeresen én is az elkészült adománypolipokat. DE, és ezen van a hangsúly, minden alkalommal ellenőrizzük őket.
A polipok eredetéről, alakulásáról a KORE oldalán, illetve az utóbbi időben több helyen megjelent riportban, cikkekben olvashattatok, így erről nem is mesélek sokat. A lényeg, hogy a végleges formát, méreteket illetően sokat egyeztettek az osztályokkal, és így született meg az a “szabvány” amit be is tudnak tenni a babákhoz.

Fontos szempont a méret, és a keménység a fejeknél. Mivel ezek a játékok már a babáknál is maradnak, így fontos, hogy ne legyen balesetveszélyes. Ha túl kicsi, vagy puha a feje akkor be tudja gyömöszölni a szájába, és a fulladásveszélyes. Nem, nem az inkubátorban fekvő baba, hanem az aki már ügyesen nőtt, esetleg fél- 1 éves már. Előre kell gondolkodni. Ugyanilyen fontos a csápok hossza, vastagsága. Kunkorodó csáp, nem lehet túl vastag, mert azt nem tudják megfogni a babák, és nem lehet túl hosszú sem, mert az akár a nyakára tekeredve jelenthet veszélyt. A tömése álltában is puhul ezért lényeges, hogy keményre tömjük. Ezzel párhuzamosan fontos a szorossága is. Ha elkezdjük kitömni, és sikerül elég keményre, a szemek között lyukak jelenhetnek meg, amin a tömés kibújhat, és azt szintén nem szeretnénk.

Mindezeket figyelembe véve továbbra is fontos, hogy egy-egy közös horgolás alkalmával legyen aki leellenőrzi az elkészült polipot, és ne 10-20 db elkészítése után derüljön ki, hogy kicsi/puha/laza… Ezen felül pedig fogadjuk el a kritikát, és igyekezzünk igazodni. Nem egy egyszerű kis amigurumit készítünk otthon játszósnak a gyerekeknek, vagy dísznek a polcra. Mint minden babaholmi gyártónál, itt is fontos, hogy meg tudjon felelni az elvárásoknak. Lehetünk akármilyen gyakorlottak és régóta horgolók, ez azért csak más kategória.

Ebből kiindulva most megosztom veletek, hogy az én utam sem volt sima, és nem sikerült egyik napról a másikra olyan polipot készíteni, amire azt mondták, hogy OK, ez jó is lesz.

Az első polipok amiket készítettem (pár sor róluk a Korip bejegyzésben):

 

Ugye milyen cukik? Viszont formailag nem felelnek meg: a hosszúkásabb fejet meg tudja ölelni a baba, míg a kerek buksit nem, és a csápok is esetenként rövidek. Azon kívül sajnos még puhábbak is lettek, és a szorosságon is volt még mit javítani. Ezt a mintát attól még megtartottam, ajándékba még készülnek ilyenek, de leadásra már nem.

Aztán a következő az volt minkor a közös horgolások elkezdődtek, és megtanulhattam azt a mintát, ami most nyilvánosságra került. Íme:

IMG_4051
Polipkák

Formailag okés, szorosság szuper, keménységre is sok-sok dícséretet kaptam. Azt gondolnánk, hogy itt vége is a történetnek, hiszen az alapján a minta alapján készült. DE kicsi lett. Közös horgolás alkalmával összehasonlítottuk a gyakorlott horgoló kész polipjával, és világossá vált, változtatni kell! A kezemhez kell igazítani a mintát, hogy a megfelelő formát, és méretet kapjam végeredményben. Ugye, erre figyelmeztetlek az elején, én itt előre meghorgoltam több darabot. Kicsit szomorú is lettem, hogy akkor szinte fölöslegesen dolgoztam. Azonban annyira nem kell kétségbe esni, mert találnak helyet a nem szabvány polipoknak is, és érdemes megfogadni a változtatásokra vonatkozó tanácsokat, hogy legközelebb már oda kerüljön ahová szánjuk őket. Persze ez munkát igényel. Igaz egyszeri nagyobb ráfordítás után, ha meg van a kezünkhöz illő minta a határ a csillagos ég.

Szóval ezen felbuzdulva neki is kezdtem. Mivel korábban a szorosság miatt 2-es tűre váltottam, gondoltam elkészítem 2,5-es tűvel, de továbbra is túl laza lett, így vissza a 2-es tűre, és elkezdtem játszani a szaporításokkal, fogyasztásokkal, sorokkal.

Az első túl nagy lett. A fejkörméret, a nyaka túl vastag, és az egész túl hosszú.

 

A második esetben valamivel csak haladtam a cél felé. Továbbra is nagy, de már nem annyira. Fenti fejkörméret a felső határon, a nyaka viszont nagyon meredek, és túl keskeny, és még aránytalan is.

 

Próbáltam az arányokat igazítani, milyen mértékben fogyasszak, vagy szaporítsak, hogy számoljam a simán horgolt sorokat. Fej fenti körméreténél elértem a célomat, akkora lett mint az általam lemért polipé, viszont a nyaka még mindig túl keskeny. Itt már egészen közel jártam.

 

Aztán az utolsó próbálkozásom amivel elértem a célomat. Mindeközben folyamatosan egyeztettem, méricskéltem, és a menet közben lebontottak nem is szerepelnek itt. Beletelt jó néhány napomba, és fájó újjamba, mire sikerült megtalálnom a megfelelőt. Az arcot még a kitömés előtt, horgolás közben varrom fel. Szintén fontos, hogy csak hímzett minta lehet rajtuk. Ami a babákhoz kerül, azon nem lehet semmilyen felvarrt dekoráció.

 

A csápokat illetően maximálisan kifeszítve 15 cm-től nem lehet hosszabb semmiképpen. Folytatólagosan horgoljuk, ezeket sem varrjuk hozzá a nyakához. Tömésnél pedig, hogy biztos ne kerülhessen ki tömőanyag egy nylon harisnyát használok.

 

Ezért nagyon fontos egyeztetni, és elfogadni az építő kritikát, megfogadni a tanácsokat. És ezért lényeges, hogy akinek lehetősége van továbbra is menjen el a közös horgolásokra, hogy tudják ellenőrizni a készülő polipot.

Én sem állok meg itt. Változik a horgolásunk folyamatosan, ahogy a kézírásunk is. Lazábban, szorosabban, mikor hogyan sikerül. A lényeg, hogy oda kell figyelni a méretekre.

Amik eddig leadásra kerültek:

 

Korip evolúcióm” bejegyzéshez egy hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

